Nawoord

Spreken in vergelijkingen opdat gij het nu wel verstaat.
Wat maakt de Bijbel zo mysterieus?
Het is geschreven in vergelijkingen opdat gij het niet verstaat!
En dat noemen wij het ‘’waarheidsboek’’?
Heeft U zich dat nooit afgevraagd?
Erflastig hebben wij dit vreemde boek zo’n 2000 jaar in onze genen vastgelegd.
Er zijn tientallen oorlogen door ontstaan en uiteindelijk hebben wij het door scheiding van Kerk en Staat maar naast ons neergelegd.
Doen we iets fout?
Na een studie van ongeveer 30 jaar ten aanzien van oude wijsheid over cyclische processen - die allen elkaars gelijke zouden zijn - kreeg ik een beter beeld over de vergelijkingen in dit ‘’Waarheidsboek’’ alsmede de oorsprong en de zin ervan.
Dit is mijn laatste poging om via dialogen de zin van de hedendaagse waanzin met elkaar te bepraten.
Laat mij hier één ding duidelijk zeggen.
Ik doe dit alles, omdat ik zelf erg blij ben met het weten dat het nooit anders had kunnen gaan en/of in de sterren beschreven stond en gun dat iedereen.

Siegfried Bok.


Voetnoot blog beheerder:
Siegfried is 12 november 2014 van ons heen gegaan.
Er zal beperkt gemodereerd worden op dit blog.
Er is een mogelijkheid tot inzending van uw eigen persoonlijke verhaal. Email dan uw stuk naar archiefbok@gmail.com en dan zal het archief team kijken of uw stuk de moeite waard is te plaatsen op dit blog.


Note augustus 2015: De eindtijd site is uit de lucht. Via deze link is de hele site in zip-formaat te downloaden. Uitpakken op de computer en double click op het bestand index.html.
Daarnaast staat op webarchive de eindtijd site gearchiveerd.

De DVD is online beschikbaar op het archief


donderdag 24 mei 2012

"Klamp je niet vast aan het verleden, dat is funest voor de creativiteit"




Dit is een artikel op de NRC van vandaag en sluit nadeloos aan op iets wat ik hier op het blogje "toevallig" al besprak over de mensheid als zijnde gegroeid tot het "paralelle Universum".
Of het geplaatst wordt is natuurlijk een tweede, maar feitelijk is dit een onderwerp wat ik tot op heden "wijselijk uit de weg ben gegaan" om geen oorlog te ontketenen.
Het klinkt misschien waanzienig, maar tornen aan onze "uniciteit" is duivels en dat heb ik te respecteren.
Ik heb het te respecteren, want "alles is immers goed wat er is"?
Maar misschien keert het tij nog voordat het onmogelijk is geworden.
En... ik schrijf dit artikel nu eenmaal niet voor "de kip zijn kont".
Mochten er mensen zijn die hun eigen karakter hier te grabbel willen gooien, dan zou ik dat al heel bijzonder vinden om verder uit te diepen hoe de stamboom er ongeveer uit moet zien.


Geachte Anton Heumakers,
Dit is een bijzonder onderwerp dat naar ik hoop de aandacht verdient in de discussie.
Het enige wat ik jammer vind is dat U de titel niet met een vraagteken hebt geëindigd, want zijn wij niet een product van het verleden?
Ik zal proberen het kort te houden.
Ik was medisch researcher en mijn "simpele" vraag was: "Waarom worden wij steeds zieker"?
Het was een simpele vraag, maar het antwoord vinden was wel ongeveer de spiegel. Ik was er althans zo'n 40 jaar mee  bezig om die te kunnen beantwoorden.
Achteraf zeg ik dat ik bevoorrecht was met de erflast van mijn grootvader[ S.T.Bok ] , die als rector magnificus in Leiden een groot medisch wetenschapper was en via zijn hersenresearch naar zeggen de grondlegger was van onze denkmachine "de computer".
We zijn hem al lang vergeten en hebben ons zijn beelden eigen gemaakt en zijn ermee verder gegaan.
Dit geldt voor alle ontwikkelingen, waar iedere nieuwigheid wel voortkomt uit ontdekkingen in het verleden.
Dit ter introductie over iets wat heet erf last en iets dat heet onze stamboom.
Die woorden zijn geniaal gevonden.
Onze stamboom is werkelijk als een boom met jaarringen, waarin onze hele individuele geschiedenis in ligt opgeslagen als zijnde de weg die wij gelopen zijn van het begin der mensheid en/of zelfs nog van daarvoor.
En dan onze erflast.
Dit is iets moeilijker om uit te leggen.
Erflast is iets wat typisch is voor de mens en net zo typisch als dat wij beleven in termen van goed en kwaad.
Dit is de uniciteit van de mensheid, maar komt wel voort uit iets dat ik in mijn medisch onderzoek mocht vinden, namelijk:een minuscuul hersendefect en woordzuiver is gebleven en heet corpus callosum en/of een verkalkte brug tussen denken en weten.
Dit werd duizenden jaren geleden al beschreven als zijnde een defect tussen het zgn. collectieve bewustzijn en het Ik-bewustzijn en/of individuele overlevingsdrift.
Met der tijd - men noemt dit evolutiesprongen - slibde die brug steeds meer dicht en zo werd onze vechtlust om te overleven - noem het creativiteit om te overleven - steeds krachtiger.
Terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag "Waarom worden wij steeds zieker" is het onze erflast die wij als "Ikkers" totaal niet meer beleven, maar in ons beleven zijn wij "gewoon die wij zijn en niets meer".
Maar in mijn medische research kon ik nadeloos vaststellen hoe de belevingswereld van goed en kwaad iedere generatie in toenamen en hoe dit leidt tot progressieve genetische afwijkingen, die wij karakter noemen.
En die genetische afwijkingen zijn op zijn beurt weer de regen dat wij steeds zieker worden: zieker in lichaam en geest.
Nu wordt aan alle kanten duidelijk onze creativiteit -noem het technologie om te overleven - ons noodlottig gaat worden, want om met Bijbelse termen te spreken zijn wij gelijk een mensenplaag die de aarde in razend tempo leegvreet.
Wordt daarmee niet duidelijk dat onze creativiteit als erfenis een zware last is en erflast heet?
Mag ik het hierbij laten met te zeggen dat hierover jaren geleden een film over is gemaakt?
U kunt die film zien op http://2012.jazeg.nl


4 opmerkingen:

  1. Ik was nog van plan om het linkje naar de NRC erbij te vermelden, maar ...
    Tot mijn stomme verbazing was dit artikel "als sneeuw voor de zon" verdwenen.
    Het is ook erg warm voor de tijd van het jaar.
    Haha
    s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dit wat?

    http://www.nrc.nl/boeken/2012/05/24/klamp-je-niet-vast-aan-het-verleden-dat-is-funest-voor-de-creativiteit/

    de puzzelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat was het artikel dat floeps weg was na mijn inzending.
    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste allemaal,
    Sluit dit stukje niet nadeloos aan met de wetenschappelijke wereld waarin men spreekt van "parallelle universa", die men noemt een bijzonder karakter?
    Dit is ook waarvan de bijbel verhaalt dat wij aan het einde onzer dagen zouden groeien naar God's gelijkenis.
    Ieder individu vertegenwoordigt één van de 6.6 miljard sterren, die proberen mee te doen aan de grootste "sterrenslag" ooit in de geschiedenis.
    We zijn waarlijk de REI-KI van ons eigen bestaan en/of "Ik ben God, jij bent God en iedereen is God".
    Mocht je dit niet van jezelf weten dan kun je daarvoor naar een Reiki-master gaan, die je inwijdt in je unieke ZELF.
    Wie weet er eigenlijk hoe hij/zij zelf is en waarom hij/zij doet wat hij/zij doet?
    Wie kent zijn/haar eigen karakter?
    Ik vrees dat slechts weinigen zichzelf echt zijn tegengekomen en zo men al duikelingen heeft gemaakt dan zal men dat nooit aan de klok hangen anders dan dat het schuld was van iets of iemand.

    Natuurlijk was ik daarin geen haar beter dan anderen.
    Als er één mens is die in zijn wijde omgeving amok maakte en daardoor steeds verder viel ben ik het wel.
    Nu - na mijn leven in het leven zo goed als gelopen heeft - kan ik zeggen dat het vallen en met pijn weer opkrabbelen zo veel scheuren in mijn blazoen heeft veroorzaakt dat kan zeggen dat ik de spiegel was van mijn houding in de grote mensenwereld.
    Als ik nu terugkijk was ik eigenlijk altijd al een zombi die er zo graag bij wilde horen, maar het niet kon omdat ik het niet was.
    Ik was het vervolgverhaal van mijn grootvader, die dan wel omhoog was gevallen maar in feite een kluizenaar en/of kamergeleerde was.
    Ik ben gewoon doorgegaan met dat wat hij had laten liggen.

    Dit geldt natuurlijk voor iedereen, maar zo we proberen terug te kijken zullen we altijd proberen er het positieve uit te halen.
    En zo blijven de sterren tot aan het einde der dagen "verlicht" zijn en ...
    Ach vul de rest zelf maar in.

    Prettige Pinksterdagen
    Siegfried.

    BeantwoordenVerwijderen